dinsdag 12 januari 2016 dit bericht werd geplaatst door Mathias Rondou

U18 en Volwassenen

Fase 4 – Trainen om te presteren

Het rugbypotentieel maximaliseren
Leeftijden: U18
Late puberteit

De Speler – specialiseert

De speler heeft gekozen voor rugby als zijn hoofdsport. Hij wil investeren in zijn sport om succesvoller te zijn. Spelers kunnen probleem-oplossend denken en zijn in staat om meer verantwoordelijkheid te nemen.

De trainer – daagt uit

De trainer prikkelt zijn spelers door hen uit te dagen om de juiste oplossing(en) te zoeken. Hij geeft ze verantwoordelijkheid en de gelegenheid om aan het woord te komen zodat ze hun zelfvertrouwen en autonomie kunnen ontwikkelen. “Spelers moeten zichzelf kunnen loodsen ipv te kunnen nabootsen”

Het spel – de uitvoering

Het spel is competitiever met specialisatie per positie waar de verfijning van de individuele, eenheids- en teamvaardigheden voorop staan. Winnen is leuk maar geen doel op zich!

Fase 5 – Trainen om te winnen

Het rugbypotentieel benutten
Leeftijden: Senioren (18+) volwassen

De Speler – innoveert

Deze spelers hebben een grote technische, tactische en fysieke bagage die hen toelaat om te innoveren (creatief te zijn, keuzes te maken). Zij zijn competitief ingesteld en kunnen verschillende functionele rollen vervullen. De speler kan omgaan met druk.

De trainer – ondersteunt

De trainer geeft zijn spelers voldoende vrijheid anders gaan verantwoordelijkheid en creativiteit verloren. Hij sleutelt bij waar nodig. De trainer creëert een vertrouwde en respectvolle omgeving en draagt de ultieme verantwoordelijkheid voor de prestaties en resultaten van de ploeg.

Het spel – het resultaat

Het resultaat is belangrijk. De nadruk bij het teamspel ligt op het maximaliseren van succes en het reduceren van fouten. Het gewenste resultaat wordt bereikt met respect voor de principes in aanval en verdediging. Door de nadruk op het resultaat stijgt de druk bij de spelers.